O szkole
Aktualnosci
Wydarzenia
Nauczyciele
Plan lekcji
O gminie
Ciekawe linki
Maluchy na...
Podręczniki
Technologie cyfrowe
Zdrowe nietrudne
Biblioteka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZDROWE NIETRUDNE

Kliknij aby otworzyć link do strony.

Kupiec Sp. z o.o.

Program „ Zdrowe – nietrudne”

W roku szkolnym 2016/2017 uczniowie klasy II i III pod opieką swoich wychowawczyń p. Iwony Pyret i p. Barbary Prarat przystąpili do programu „ Zdrowe – nietrudne”.

Ambasadorem programu jest Kupiec Sp. z. o. o.

Firma Kupiec Sp.z.o.o należy do największych producentów zdrowej żywności w Polsce. Na rynku funkcjonuje od 1987 roku. Oferowane produkty wpisują się w piramidę zdrowego żywienia. Jako propagator idei zdrowej żywności dokładają wszelkich starań, by oferowane produkty zawierały wyłącznie naturalne składniki i odpowiadały najwyższym standardom.

Cele programu

Celem programu „Zdrowe – nietrudne” jest propagowanie wśród dzieci zdrowego sposobu odżywiania oraz nauki o zdrowym odżywianiu, w szczególności poprzez wykreowanie wśród dzieci przeświadczenia, że zdrowe żywienie ma niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie człowieka, zaś nauka o zdrowym żywieniu może stanowić atrakcyjną formę spędzania czasu.

 

                                   Zajęcia w klasie III

 

Pierwsze zajęcia z programu „Zdrowe nietrudne” zostały zrealizowane 2 grudnia 2016 r.

Temat zajęć: By układy w nas działały – zadbajmy o minerały.

Czas trwania 2 godziny.

Cele operacyjne Uczeń: • wie, co to są składniki mineralne, wymienia wybrane z nich; • wie, co to są makro- i mikroelementy; • rozróżnia wybrane układy narządów człowieka; • wie, jak należy się odżywiać, aby uzupełniać zawartość składników mineralnych w organizmie; • potrafi samodzielnie skomponować musli.

Nauczyciel przeczytał list od Witaminki Celinki. Z listu dzieci dowiedziały się, że potrzebujemy do życia składników mineralnych. Składniki mineralne to takie związki, których organizm człowieka nie potrafi sam wyprodukować i łączyć, muszą być one dostarczane w odpowiednich ilościach z pożywieniem.

Uczniowie w wspólnie z nauczycielem odczytywali z materiałów źródłowych informacje dotyczące składników mineralnych. Rozpoznawali układy w organiźmie człowieka.

Wspólne przygotowanie musli i spożywanie, dostarczyło dzieciom wiele radości. Zapewniali, że w domu również przygotują dla swoich najbliższych pożywne musli.

Ewaluacja zajęć, to metoda  niedokończonych zdań.

 
 

Zajęcia w klasie II

Klasa II w dniu 29 grudnia 2016 r. uczestniczyła w zajęciach pt. „ Każdy w drugiej klasie wie, co i ile zje”. Uczniowie przypomnieli sobie budowę piramidy żywienia. Poznali zasady zdrowego odżywiania się dzieci  w wieku szkolnym. Zapoznali się z tekstem „ Pokusa”. Analizowali jego treść.

 
 

Klasa III

Temat zajęć: Gdy bakterie oswoimy, to się chorób nie boimy.

Cel zajęć to rozumienie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia. Uczeń ma wiedzieć jak zapobiegać chorobom poprzez szczepienia ochronne i przestrzeganie higieny.

Uczniowie szukali w książkach wiadomości dotyczących mikroorganizmów. Oglądali pokruszone drożdże przez lupy. Drożdże to mikroorganizmy.

Dlaczego ciasto drożdżowe rośnie?

Został przeprowadzony eksperyment, który zaciekawił uczniów. Potrafili odpowiedzieć na wyżej postawione pytanie- że z drożdży wydobywa się gaz (dwutlenek węgla). Powstające pęcherzyki gazu sprawiają, że „ciasto rośnie”.

Podsumowaniem zajęć było wyjaśnienie rymowanki: „Gdy bakterie oswoimy, to się chorób nie boimy”.

 

Warsztaty kulinarne ,,Zdrowe nietrudne’’

Zaczęły się ferie zimowe. Czas odpoczynku dla dzieci od nauki. Aktywne spędzanie wolnego czasu pozwoli ,,naładować baterie’’ ,by uczniowie  w drugim semestrze osiągnęli lepsze wyniki w nauce.  W szkole organizowane są zajęcia dla tych, którzy w sposób ciekawy chcą spędzić wolny czas.

W wtorek (17.01) pani Barbara Prarat, rodzice z klasy 2 i 3 oraz panie ze świetlicy wiejskiej zorganizowały warsztaty kulinarne ,,Zdrowe nietrudne’’ dla dzieci.

 Celem warsztatów było kształtowanie zdrowych nawyków żywnościowych, a także zdrowego stylu  życie.

 Dzieci zostały podzielone na trzy grupy. Każda grupa z opiekunem wykonywała określone zadania kulinarne.

Pierwsza grupa  pani Eli i pani Magdaleny przygotowywała zestaw śniadaniowy: wafelki kukurydziane z różnymi pastami.

Druga grupa pani Basi piekła ciasteczka owsiane i z bakaliami.

Trzecia grupa pani Eli i pani Krystyny przygotowywała zdrowy deser : sałatka owocowa z granulowanymi otrębami, mus owocowy, koktajl owocowy z otrębami.

Punktem kulminacyjnym warsztatów była wspólna degustacja przygotowanych potraw przy pięknie nakrytym stole.

Warsztaty okazały się duża frajdą dla dzieci, jak również dla koordynatora projektu i opiekunów grup. Fachową radą służyła pani dyrektor szkoły.

W przyszłości planowane są kolejne warsztaty kulinarne.

 

 

Zajęcia w klasie III

 

Temat zajęć: Kto mózg hartuje, temu główka pracuje.

Czas trwania 2 godziny.

Cele operacyjne Uczeń: • wie, jakie funkcje w organizmie człowieka pełni mózg; • wymienia czynniki wpływające na polepszenie pracy mózgu;  • wie, jak należy się odżywiać, aby uzupełniać zawartość składników mineralnych w organizmie; • estetycznie wykonuje pracę plastyczną.

Dzieci rozwiązują krzyżówkę z hasłem, rozmawiają na temat „ Po co ćwiczyć mózg?”

Chwila relaksu -ćwiczenia naprzemienne według Paula E. Dennisona. Praca plastyczna jako ćwiczenie na poprawiającą sprawność mózgu.

Zdrowe gotowanie – wspólne przygotowanie posiłku ( ugotowana kasza gryczana z tartym jabłkiem, cynamonem, orzechami i posłodzona miodem).

Ewaluacja zajęć: samodzielne zredagowanie notatki z zajęć.

 

 

Zajęcia w klasie II i III

Temat: Dużą wiedzę mamy – restaurację otwieramy!

 Czas: 5 godz.

 Cele operacyjne Uczeń: • potrafi współpracować w grupie; • tworzy zdrowe menu na podstawie piramidy żywienia i zdobytej wiedzy; • planuje działania związane z promocją zdrowego odżywiania; • dzieli się z innymi swoją wiedzą i umiejętnościami.

Zajęcia były prowadzone w ciągu dwóch dni. Pierwszy dzień to wprowadzenie uczniów w tematykę zajęć, a drugi to zajęcia „praktyczne” w trakcji Dnia Otwartego Szkoły.

Pomocą służyli rodzice bez, których druga część zajęć by się nie odbyła w tak atrakcyjny sposób.

 

                       Przebieg zajęć 1.

Wstęp – lektura Historyjki o miasteczku bez nazwy.

N. czyta dzieciom początek opowiadania: Historyjka o miasteczku bez nazwy Było sobie pewne miasteczko bez nazwy. Nie za małe, nie za duże, w sam raz. W miasteczku tym mieszkali sympatyczni mieszkańcy – nie za mali, nie za duzi – w sam raz. Dzieci chodziły do szkoły, rodzice do pracy – tak jak w innych miastach. Jednak popołudniami, kiedy dzieci wracały ze szkoły, a rodzice z pracy – w miasteczku było bardzo cicho, smutno i ponuro. Place zabaw i podwórka świeciły pustkami… Przyczyna tego tkwiła w złym odżywianiu. Mieszkańcy miasteczka nie wiedzieli jak zdrowo gotować, aby mieć w sobie energię i radość. Pewnego dnia burmistrz tego miasteczka wezwał mieszkańców do działania w tej sprawie. Nakazał otwarcie restauracji ze zdrową żywnością. Mieszkańcy wzięli się więc do pracy…

2. Praca w grupach. Projektowanie zdrowego menu (zgodnego z piramidą żywienia) – przystawka, zupa, drugie danie, deser, napoje. Zapisanie menu na dużym arkuszu papieru. (Każda grupa otrzymuje wydrukowaną piramidę żywienia Instytutu Żywności i Żywienia, która powinna pomóc w wykonaniu zadania). VI. Prezentacja menu przez poszczególne grupy i ocena poprawności wykonania zadania.

1) Pierwsza grupa: Projektowanie zdrowego menu (zgodnego z piramidą żywienia) – przystawka, zupa, drugie danie, deser, napoje. Zapisanie menu na dużym arkuszu papieru. (Każda grupa otrzymuje wydrukowaną piramidę żywienia Instytutu Żywności i Żywienia, która powinna pomóc w wykonaniu zadania). Prezentacja menu i ocena poprawności wykonania zadania.

2) Druga grupa: Projektowanie talerzy i kubeczków. Dzieci otrzymują papierowe talerzyki i kubeczki, projektują ich dekory, kolorują kredkami, flamastrami i eksponują swoje dzieła.

3) Trzecia grupa: Zaprojektowanie strojów dla kelnerów i kucharzy.

4) Czwarta grupa: Wymyślanie nazwy dla restauracji oraz hasła reklamowego restauracji, związanego ze zdrowym odżywianiem.

 

Przebieg zajęć 2.

 

W Dniu Otwartym Szkoły 21 marca 2017r. klasa II i III zaprosiła odwiedzających szkołę – przedszkolaków do restauracji „ Zdrowa kuchnia”.

Klasa II zapraszała na „ Pożywne soki marchwiowo- jabłkowe”, a klasa III na    „ coś zdrowego i coś słodkiego”. Tym „coś zdrowym” były przekąski przygotowane na bazie chrupek kukurydzianych z dodatkami past serowych, świeżych warzyw, jajek, ziół, żółtego sera. „ Coś słodkiego”  to gofry z konfiturą owocowo.

Restauracja cieszyła się dobrą renomą wśród odwiedzających przedszkolaków, jak również uczniów ze starszych klas. Była „oblegana”.

Rodzice pełnili funkcje „kucharzy”. Przygotowywali soki z marchwi i jabłek za pomocą sokowirówek, zdrowe przekąski. Mamy piekły gofry.

 Mama Daniela uszyła stroje kucharzy dla chłopców, a dla dziewczynek stroje kelnerskie.

  Wszyscy zarówno dzieci, rodzice jak i odwiedzający restaurację świetnie się bawili.